OLD-NEWSSremski poljoprivredni proizvodi na putu do turističkog tržišta

26/03/20150

sremski_proizvodi_01Regionalna razvojna agencija Srem je kao partner učestvovala na realizaciji projekta „Istraživanje stavova poljoprivrednih proizvođača u Sremskom upravnom okrugu o mogućnostima plasiranja domaćih proizvoda na domaće turističko tržište“, čiji nosilac je Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno matematički fakultet – Departman za geografiju, hotelijerstvo i turizam. Projekat se završava 31.03.2015 god. a rezultati će biti prezentovani na seminaru savetodavaca  Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine.

Osnovni cilj projekta jeste prepoznavanje ključnih faktora koji utiču na promociju i prodaju lokalno proizvedenih poljoprivrednih proizvoda na teritoriji Sremskog upravnog okruga iz ugla poljoprivrednika sa jedne strane i ugostitelja sa druge strane, šta ih povezuje, a šta razdvaja. S tim u vezi, sprovedena su anketna istraživanja i intervjui, kojima su bili obuhvaćeni poljoprivredni proizvođači, savetodavci i ugostitelji. Ovaj projekat, sproveden u Sremskom regionu, je prvi u nizu planiranih istraživanja a rezultati će  omogućiti formiranje smernica i odgovora na određene zahteve i potrebe poljoprivrednih proizvođača, savetodavne službe i ugostitelja, radi doprinosa unapređenju poljoprivrede i ruralnog razvoja na ovom prostoru.

Rezultati ovog projekta su pokazali da Srem raspolaže nizom specifičnih, lokalnih jela i pića zasnovanih na autentičnim ili organski uzgojenim biljkama ili životinjama, kao što su fruškogorski lipov med, bermet vino, sremski kulen, sremska domaća kobasica i sremska salama, međutim ponuda domaćih jela ugostiteljskih objekata na prostoru Srema, odnosno čitave Vojvodine je nezadovoljavajuća. Takođe je pokazano da stavovi lokalnog stanovništva prema razvoju turizma mogu biti presudni za uspeh i održivost bilo kog tipa turizma u njihovoj sredini odnosno da postoje brojne prednosti plasiranja lokalnih poljoprivrednih proizvoda turističkom sektoru. Za proizvođače se ističe sledeće: prilika da razviju dobru reputaciju; mogućnosti za diverzifikaciju; zapošljavanje, zarada; ostanak na selu; angažovanje različitih grupa (žene, omladina, ometeni u razvoju…). Za potrošače je uočeno: saznanje o izvoru hrane; bolji kvalitet hrane (njihove ishrane); sposobnost da daju svoj doprinos lokalnoj ekonomiji. Za maloprodaju se ističe: stvaranje jedinstvene prodajne vrednosti – savremeni koncept ponude, sveže namirnice, visok kvalitet proizvoda; nabavka na lokalu u nekim slučajevima smanjuje ukupne troškove.

Zaključak nakon ovog istraživanja je da su mogućnosti za brži razvoj poljoprivrede Sremskog upravnog okruga u multifunkcionalnom razvoju koji, između ostalog, podrazumeva povezivanje poljoprivrede i turizma kroz uzajamno plasiranje proizvoda jednog i drugog sektora. Takođe je značajan i aspekt zaštite životne sredine  zbog ekoloških posledica koje prouzrokuje transport hrane na veće udaljenosti. Svi ovi faktori doprinose  povećanju značaja lokalno proizvedene hrane, jer gastronomska ponuda može doprineti regionalnoj atraktivnosti, održivosti lokalne sredine i promociji kulturnog nasleđa, odnosno jačanju lokalnog identiteta i osećaja pripadnosti određenoj zajednici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

LOGIN · Copyright by RRA SREM Ltd · All rights reserved · Designed by ZORAN.